מימוש זכות העזיבה

 זהו זה נגמר. הפרויקט הציוני נכשל, מדינת ישראל נמצאת באזור הדמדומים בדרך לסופה. הייתי שמח לומר שבמבט שטחי זה לא נראה המצב, אבל הבעיה שבמבט שטחי זה דווקא כן נראה המצב. אין טעם להיכנס לפרטים, הם מול הפרצוף שלנו ולא רק מהמסך אלא בחיי היום יום. הסיפור על הצפרדע במים רותחים כבר לא רלוונטי למצב, כי גברת ישראלה והאדון ישראלי נמצאים עכשיו במחבת ומטוגנים בשמן עמוק. הישראלים מצליחים בכישרון פנומנלי לחמוק מהמציאות בעזרת באותה שיטה עתיקת יומין של בני האדם עוד משחר האנושות, הנרמול. הישראליים פשוט מקבלים בשוויון נפש כל אנומליה שעד התרחשותה הוגדרה כקו אדום בוהק, סיטואציה שאינה עולה על הדעת, אפשרות חסרת הגיון לחלוטין שהפכה מיד עם התרחשותה לאפשרות שנלקחה בחשבון והיא מציאות שצריך לחיות איתה ומה שחשוב עכשיו זה להתרכז באיומים הגרועים באמת, שהם דגל שחור מתנוסס. אלא  שבסוף מגיע הרגע שבוא סכר האשליות קורס, ואז המציאות מגיעה בשיטפון שהורס את הכול, ברוכים הבאים אל המדבר של הממשי.  
 ישראל היא מדינת גטו יהודי.  מדינת הגטו היהודי הוא מקום מאד מיוחד, גטו פוסט מודרני, כפי שהשואה ייחודית כך גם הגטו היהודי. זה גטו שהיהודים בנו בעצמם, הם מתחזקים אותו והם מגינים עליו מפני אוכלוסיית הילידים המעוניינת לסלק אותו מפני שהוא נבנה על אדמתם. אנחנו מוקפים בחומות מכול הצדדים, והגב שלנו אל הים, במקרה של קטסטרופה אין לנו נתיב הימלטות יבשתי. אנחנו סגורים ומסוגרים. הלכה למעשה זו הייתה הצעה שאי אפשר לסרב לה, תתפנו לגטו בארץ ישראל או שיהרגו אתכם, היהודים לא התפנו ואכן השמידו אותם. הניצולים כבר הבינו את הרמז והתפנו לגטו. אני אזרח גרמניה שמשפחתו גורשה לגטו ואנחנו נלחמים על חיינו מאז. המצב כרגע גרוע, ואנחנו נמצאים בפני קטסטרופה נוספת. הפעם הפינוי של הגטו והאקציה של היהודים נעשית במיקור חוץ, העבירו את הבעיה לפועלים הערבים שעוברים גם הם תהליך של אינדוקטרינציה אנטישמית, ומכונת ההסתה יצרה עוצמת שנאה בלתי נתפסת, איומה ונוראית. הצידוק הפעם הוא ישראל היא גוף זר, שריד של המחלה הקולוניאליסטית שיש למחוק מעל פני האדמה. הבעיה היא שישראל היא לא שריד למחלה הקולוניאליסטית אלא העדות החיה לשנאת היהודים, לפשע האיום של רדיפתם הארוכה באכזריות מהממת נטולת הגבלות והמעצורים.   
אלפיים שנות גלות הפכו את עם ישראל לאבק אדם, מת חברתית, אומה מבועתת, מכונסת באימה בתוך עצמה, המומה ומשותקת מול האכזריות והברבריות המטורפת חסרת הגבולות של העמים האירופאים שבתוכה היא התקיימה. השואה הייתה אירוע חריג בכמה מובנים, בקנה המידה, הטוטאליות, התעשיות והארגון, אבל היא בהחלט לא הייתה אירוע בודד, אלא רק שיאו של תהליך. הציונות נולדה ב 1880, כתוצאה מהבנה שאם עם ישראל לא ימצא דרך להגן על עצמו, הוא יושמד וזה קרה 60 שנה לפני השואה, והנה סוד כמוס, הציונות הייתה והיא עדין כישלון, פיקציה, הציונות זו אידיאולוגיה  שעוכרי ישראל בשיתוף כמה יהודים  מנופפים בה כמו קייזר סוזה, אבל הלכה למעשה הציונות היא כישלון.  מדינת ישראל היא מבצר ששומר בתוכו קהילה נרדפת, תפסיקו לרדוף את הקהילה והיא תתפרק לחלקיה וחלקה הגדול יעדיף להגר למקום אחר. היהודים לא רוצים להיות פה, נכון על פניו זה נראה כאילו הם לא מתכוונים ללכת למקום אחר אבל מאידך אין מדינה בעולם שלכול כך הרבה מאזרחיה יש אזרחות זרה. אבות הציונות נכשלו ולא הצליחו לגרום ליהודים להגיע לארץ ישראל וללא השואה סביר להניח שהיהודים המעטים שכן הגיעו היו בסופו של דבר עוזבים או נטבחים כמיטב המסורת, אבל אז הגיע השואה וליהודים היה רק מקום אחד לברוח אליו, ארץ ישראל. השערים בכול מקום אחר היו סגורים, ההתנגדות הייתה לפתרון הסופי אבל הייתה הסכמה  על כך שיש בעיה היהודית. הציונות היא לא אידיאולוגיה אלא אמצעי שרידה, נכון יש ציונות דתית אבל היא מיעוט בעם ישראל, בקושי 1%, שנותנים לו להשתולל מסיבות פוליטיות. 
אפשר להמשיך לנהל דיון מוסרי, תאולוגי, היסטורי וגיאוגרפי על זכות הקניין בארץ ישראל, הדיון הזה עלול היה להמשך לנצח אבל מה שיקטע אותו זו המלחמה שעומדת להגיע. לא ברור איך היא תתחיל, באינתיפאדה שלישית, מלחמת הצפון הראשונה, מלחמת אזרחים, אבל ברור איך היא תגמר, במלחמה אזורית כוללת שאולי תהפוך לסכסוך גרעיני אזורי שלאחריו מדינת ישראל תפסיק להתקיים וכנראה שעוד כמה מדינות. הדינמיקה של הסכסוך היא הסלמה גוברת והולכת והדינמיקה הפנימית במדינת ישראל פנימה היא הדרדרות מתמשכת. ישראל נמשכת לכיוון המודל של לבנון עירק וסוריה. מה שמבלבל ומפריע לראות את התהליך זה המיצוב של ישראל כאומת סטרטאפ, מדינה בעלת תעשיית הייטק, יצרנית נשק, חייל אוויר וכור גרעיני. כול אלה הישגים נהדרים, אבל יש מודל היסטורי ידוע שמראה שאומות קורסות כאשר הן נמצאות בשיא פריחתן הכלכלית, הכסף הרב, השגשוג מביא אתו גם השחתה של המערכות ואובדן של הסולידריות החברתית, האומה נחלקת בין המרוויחים למפסידים, בין בעלי ההון שצוברים עוד הון והתיאבון שלהם רק גדל לבין מי שהפכו להיות בטריות. איזו סיבה יש למישהו ללכת ולהקריב את חייו תמורת שכר מינימום במדינה שבא אנשים מרוויחים מיליונים, טסים במטוסים פרטיים והילדים שלהם לומדים בחו"ל בזמן שילדיו נהרגים עבור מולדת שהיא כבר לא שלו, הוא רק שכיר בה. זו הסיבה שהרומאים החלו להשתמש בגייסות שכירים, הפלאבס לא רצו לשרת יותר בלגיונות אלא ללכת לצפות בקרבות בקולוסאום.
הקמתה של מדינת ישראל היה פתרון טוב לבעיה של עם שהיה מת חברתית, צאן מובל לטבח. גם בעולם המוסלמי היהודים התקיימו על תנאי כבני חסות וניתן היה לשחוט אותם אחת לכמה זמן. מדינת ישראל היא לא הפתרון הסופי לבעיית היהודים, אלא פתרון זמני שכמו כול פתרון זמני מגיע הרגע שהעלות שלו מתחילה להיות גדולה יותר מהתועלת, זו הסיבה שהוא זמני.
מוסכם על כולם שהמצב לא יכול להימשך כמות שהוא. מאידך לנו היהודים בישראל ברור שהפתרון של מדינה אחת הוא השמדה שלנו, שלחנו אותנו פעם אחת למקלחת והבנו שלא יוצאים משם נקיים. זה אומנם מעלה אצלנו שאלה קשה, איך יתכן שמי שלכאורה מגדירים את עצמם כשחורי שלום וארגוני זכויות אדם רוצים הלכה למעשה בהשמדה שלנו, ושאף אחד לא יספר לי שהם לא מבינים את זה, הם מבינים את זה מצוין. שום בריטי כולל מומחי זכויות האדם של אמנסטי לא מעלה על דעתם אפשרות של צירוף דעא"ש לממלכה המאוחדת, זה מגוחך נכון? מה לגבי צירוף של אפריקה לאיחוד האירופאי ויצירה של איחוד דמוקרטי? טיפשי נכון? זה בדיוק מה שמציעים לנו.  חלוקה לשתי מדינות נשמע כמו פתרון טוב, אבל הוא לא. הסיבה היא שלא ניתן לקיים מדינה דמוקרטית בסביבה שכולה דיקטטורות. הפלשתינאים לא מצליחים לקיים משטר הוגן בשום מקום, הסיבה לכך היא שזה בלתי אפשרי, לא במרחב הקיים. העימות ימשך, ישראל תמשיך לחיות על חרבה, אירן תשיג נשק גרעיני והגענו שוב ליום הדין.
הפתרון שאנו מציעים הוא פתרון פשוט, מדינה אחת מהים עד הנהר, אנו חושבים שהיא לא תהיה דמוקרטית אבל זה לא ממש מעניין אותנו כי אנחנו לא מתכוונים להיות בה. זכות השיבה תמורת זכות העזיבה. בתמורה להקמתה של מדינה אחת בין הים לנהר, וזכות השיבה לכול הפליטים הפלשתינאים ולכול מי שרוצה, שוב זה ממש לא אכפת לנו, יתאפשר לכול היהודים להגר ל 6 שמורות יהודים. אחת באוסטרליה, עוד אחת בניו זילנד, שתיים באירופה ושתיים בצפון אמריקה. בנוסף ל 6 השמורות ליהודים ברחבי הגלובוס, תוקם גם מובלעת יהודית בארץ ישראל, תל אביב והרצליה ומסדרון לעיר העתיקה בירושלים.  ההיגיון פשוט, היהודים אינם יכולים לחיות בקרב אומות העולם בלי שאחת לכמה זמן ינסו להשמיד אותם. זו תופעה מחזורית שנצטרך לדון עליה, אבל כרגע זה המצב הנתון ולכן היהודים נזקקים ליכולת להגן על עצמם. השמורות יהיו אוטונומיות וזו למעשה תהיה מדינת היהודים שפשוט מפוזרת על פני 7 שמורות יהודים. צה"ל ימשיך להתקיים ככוח צבאי חמוש היטב, שתפקידו להגן על השמורות מפני אויבי היהודים שזה פחות או יותר כול העולם חוץ אולי מכמה מדינות אקזוטיות.

ירון הירש שחר